Nadja Tiller

93, Hamburg, 21 februari, natuurlijke dood

Oostenrijks steractrice. Dochter van acteur Anton Tiller en operettezangeres Erika Körner. Tweevoudig Miss Oostenrijk (1949 en 1951) leek voorbestemd om eeuwig als ornament te dienen in de lichtvoetige naoorlogse Duitse filmindustrie, maar in de titelrol van Das Mädchen Rosemarie (Rolf Thiele, 1958) tapte ze uit een ander vaatje, als trotse prostituee die het Wirtschaftswunder naar haar hand probeert te zetten. Sindsdien vaak getypecast als machtige vrouw, vooral bedriegsters met stijl en allure. Ook in internationale producties, zoals Du rififi chez les femmes (top-billed, ook zangeres van L’argent; Alex Joffé, 1959), The Rough and the Smooth (top-billed; Robert Siodmak, 1959), Anima nera (Roberto Rossellini, 1962) en La baby sitter (René Clément, 1975). Debuteerde in Märchen vom Glück (Arthur De Glahs, 1949). Vervolgens in films als Schäm dich, Brigitte! (E.W. Emo, 1952), haar eerste West-Duitse productie Illusion in Moll (tegenover Hardy Krüger en Hildegard Knef; Rudolf Jugert, 1952), Die Kaiserin von China (Steve Sekely, 1953), Schlagerparade (Erik Ode, 1953), Liebe und Trompetenblasen (Helmut Weiss, 1954), Mädchen mit Zukunft (Thomas Engel, 1954), Sie (Thiele, 1954), Der letzte Sommer (Harald Braun, 1954), Gestatten, mein Name ist Cox (tegenover Johannes Heesters; Georg Jacoby, 1955), Ball im Savoy (Paul Martin, 1955), Griff nach den Sternen (Carl-Hein Schroth, 1955), voor het eerst top-billed in Wie werde ich Filmstar? (Georg Dammann, Michael Jary en Theo Lingen, 1955), Hotel Adlon (Josef von Báky, 1955), Die Barrings (Thiele, 1955), Mozart (Karl Hartl, 1955), Ich suche dich/Mensen tussen twijfel en vertrouwen (O.W. Fischer, 1956), Friederike von Barring (top-billed; Thiele, 1956), Fuhrmann Henschel (Von Báky, 1956), Spion für Deutschland (Werner Klingler, 1956), Banktresor 713 (Klingler, 1957), Drei Mann auf einem Pferd (top-billed; Kurt Meisel, 1957) en El Hakim (Thiele, 1957).

Internationaal debuut tegenover Jean Marais in La Tour, prends garde!/De stoutmoedige musketier (Georges Lampin, 1958), gevolgd door bij voorbeeld Le désordre et la nuit (tegenover Jean Gabin; Gilles Grangier, 1958), Labyrinth (top-billed; Thiele, 1959), het tweedelige Buddenbrooks (als Gerda Arnoldsen; Alfred Weidenmann, 1959), Die Botschafterin (top-billed; Braun, 1960), An einem Freitag um halb zwölf/The World in My Pocket (top-billed; Alvin Rakoff, 1961), L’affaire Nina B. (top-billed; Siodmak, 1961), Geliebte Hochstaplerin (top-billed; (Ákos Ráthonyi, 1961), La chambre ardente (top-billed; Julien Duvivier, 1962), Lulu (naar Frank Wedekind, top-billed in titelrol; Thiele, 1962), L’amore difficile (segment Luciano Lucignani, 1962), Moral 63 (top-billed; Thiele, 1963), Schloss Gripsholm (Kurt Hoffmann, 1963), Das grosse Liebesspiel (Weidenmann, 1963), Tonio Kröger (Thiele, 1964), Pleins feux sur Stanislas (Jean-Charles Dudrumet, 1965), Das Liebeskarussell (segment Thiele, 1965), Du Rififi à Paname (Denys de la Patellière, 1966),

Tendre voyou (tegenover Jean-Paul Belmondo; Jean Becker, 1966), Come imparai ad amare le donne (Luciano Salce, 1966), L’estate (Paolo Spinola. 1966), Le calde notti di Lady Hamilton/De zwoele nachten van Lady Hamilton (Christian-Jaque, 1968), Ohrfeigen (Thiele, 1970), Die Feuerzangenbowle (Helmut Käutner, 1970), L’etrusco uccide ancora (Armando Crispino, 1972), Le moine (Ado Kyrou, 1972), Il baco da seta/The Silk Worm (top-billed, tevens titelsong; Mario Sequi, 1974), Der Sommer des Samurai (als dr. Feuillade; Hans-Christoph Blumenberg, 1986), het Noorse Pakten/The Sunset Boys (Leidulv Risan, 1995), Barfuss (Til Schweiger, 2005) en Dinosaurier (Leander Haussmann, 2009). Kostuumontwerper voor Abenteur in Wien/Gefährliches Abenteuer/Stolen Identity (Emil E. Reinert, 1952). Speelde ook veel tv-rollen en in het theater, bij voorbeeld als de oudere Joan Crawford in Cas Enklaars stuk Besuch bei Joan (Hamburger Kammerspiele 1997). Weduwe van acteur Walter Giller.

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.