Otto Ketting

77, Den Haag, 13 december, na een kort ziekbed

 

Nederlands componist en dirigent. Zoon van componist Piet Ketting. Studeerde trompet en compositie aan het Haagse conservatorium. Schreef naast kamer- en balletmuziek, symfonieën, balletten en werk voor harmonie en fanfare ook twee opera’s, Dummies (1974) en Ithaka (met een libretto van filmmaker Kees Hin; 1986). Productief componist van filmmuziek, te beginnen met de bioscoopdocumentaire Alleman (Bert Haanstra, 1964), gevolgd door de korte Shell-documentaire The River Must Live (Alan Pendry, 1966), de opdrachtfilm Gas voor Muggenbeet (Hin, 1970), Er zijn nog Zeeuwen (Hin, 1972), Bij de beesten af (Haanstra, 1972), Den Biesbos (Hin, 1973), zijn eerste speelfilm Dokter Pulder zaait papavers (Haanstra, 1975),

Het archief (Hin, 1979), Grootstad (Hin, 1980), Het theater van het geheugen (Hin, 1982), de speelfilms De Anna (Erik van Zuylen, 1983), De provincie (Jan Bosdriesz, 1991) en Het schaduwrijk (Hin, 1993), alsmede Cinéma Invisible – Het Boek (Hin, 2005). Zijn compositie Time Machine vormde de inspiratie voor een gelijknamige korte film in de serie Hexagon (Van Zuylen, 1994). Coscenarist van de lange documentaire De laatste reis (Hin, 1987) over componist Matthijs Vermeulen. Zwager van filmcomponist Rogier van Otterloo.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.