Owen Roizman

86, Encino CA, 6 januari, natuurlijke dood

Amerikaans chef-cameraman. Vijf Oscarnominaties, voor The French Connection (William Friedkin, 1971), The Exorcist (Friedkin, 1973), Network (Sidney Lumet, 1976), Tootsie (Sydney Pollack, 1982) en Wyatt Earp (Lawrence Kasdan, 1995), gevolgd door een honoraire Academy Award voor zijn hele oeuvre (2018). Zoon van journaalcameraman Sol Roizman (Fox Movietone News). Maakte school met zijn energieke en soms rauwe cameravoering. Studeerde wis- en natuurkunde, en begon als cameraman van commercials. Eerste film Stop! (Bill Gunn, 1970) is zelden vertoond. Daarna onder meer chef-camera van The Gang That Couldn’t Shoot Straight (James Goldstone, 1971), Play It Again, Sam (Herbert Ross, 1972), The Heartbreak Kid (Elaine May, 1972), The Taking of Pelham One Two Three (Joseph Sargent, 1974), The Stepford Wives (Bryan Forbes, 1975), Three Days of the Condor (Pollack, 1975), The Return of a Man Called Horse (Irvin Kershner, 1976), Straight Time (Ulu Grosbard, 1978), Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Michael Schultz, 1978), The Electric Horseman (Pollack, 1979), The Black Marble (Harold Becker, 1980), True Confessions (Grosbard, 1981), Absence of Malice (Pollack, 1981), Taps (Becker, 1981), Vision Quest/Crazy for You (Becker, 1985), I Love You to Death (Kasdan, 1990), Havana (Pollack, 1990), The Addams Family (Barry Sonnenfeld, 1991), Gouden Beerwinnaar Grand Canyon (Kasdan, 1991) en French Kiss (Kasdan, 1995). Draaide verschillende clips van Madonna. Na 1995 vooral camera en regie van reclamespots voor zijn maatschappij Roizman and Associates. President van de American Society of Cinematographers (1997-98).

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.