86, New York City, 28 oktober, longontsteking
Amerikaans regisseur, producent, cameraman en scenarioschrijver. Was de maker (regie, scenario, camera en uitvoerend producent) van de undergroundtrilogie Flesh (1968), Trash (1970) en Heat (1972), alle met Joe Dallesandro in de charismatische hoofdrol en op initiatief van Andy Warhol. Daarna regisseerde en schreef hij de Italiaanse producties Flesh for Frankenstein/Andy Warhol’s Frankenstein (in 3D; 1973) en Sangue per Dracula/Blood for Dracula/Andy Warhol’s Dracula (1974), opnieuw met Dallesandro. Morrissey was Warhols manager en publiciteitsagent en vanaf 1966 ook manager van The Velvet Underground en Nico. Beeldend kunstenaar Warhol dacht dat er met muziek en film ook na een minimale investering geld te verdienen viel, wanneer hij zijn naam eraan verbond, maar was volgens Morrissey (in een interview met Schokkend Nieuws, 1996), “te lui, te onhandig of te onwetend” om die films zelf te maken. Morrissey vertoonde in zijn kleine filmhuis The Exit Gallery sinds 1960 undergroundfilms en documentaires. Hij maakte op 16mm korte komedies zonder geluid, zoals Ancient History (1961), Mary Martin Does It (1962), Taylor Mead Dances (1963) en Like Sleep (1964). Hij assisteerde Warhol vervolgens bij het maken en distribueren (1965-75) van films als My Hustler (camera en geluid; Warhol en Chuck Wein, 1965), The Velvet Underground and Nico: A Symphony of Sound (Warhol en Morrissey, 1966), More Milk, Yvette (Warhol, 1966), Chelsea Girls (Warhol en Morrissey, 1966), Imitation of Christ (Warhol, 1967), Tub Girls (Warhol, 1967), Bike Boy (camera; Warhol, 1967), I, a Man (Morrrissey en Warhol, 1967), San Diego Surf (productie, camera en montage; Warhol, 1968) en Lonesome Cowboys (productie, scenario, camera en montage; Warhol, 1968).
Tot Morrissey’s films als regisseur behoren Women in Revolt/Andy Warhol’s Women (tevens scenario en montage; 1971), Popo/L’amour (scenario en regie Morrissey en Warhol; 1972), The Hound of the Baskervilles (tevens scenario samen met hoofdrolspelers Peter Cook en Dudley Moore; 1978), Madame Wang’s (1981), Forty Deuce (1982), Le neveu de Beethoven (1985), Mixed Blood (1985), Spike of Bensonhurst/Mafia Kid (tevens coscenarist; 1988), de documentaire Veruschka – Die Inszenierung (m)eines Körpers (samen met Bernd Böhm, 2005) en News from Nowhere (2010). Reg Rogers speelt de rol van Morrissey in I Shot Andy Warhol (Mary Harron, 1996). Zelf is hij te zien op feestjes in Midnight Cowboy (John Schlesinger, 1969) en Rich and Famous (George Cukor, 1981). Conservatief katholiek zei een hekel te hebben aan rock ‘n’ roll, die hij symptomatisch achtte voor het verval van traditionele waarden.