Raquel Welch

82, Los Angeles, 15 februari, na een kort ziekbed

Amerikaans actrice en model, geboren als Jo Raquel Tejada. Dochter van Boliviaanse ruimtevaartingenieur en Amerikaanse moeder van Ierse afkomst. Voormalig schoonheidskoningin viel het eerst op door een rol in de science fictionfilm Fantastic Voyage (Richard Fleischer, 1966) en vervolgens als een vrouw uit de oertijd in een bikini van hertenbont, in de Britse Hammer-productie One Million Years B.C. (top-billed; Don Chaffey, 1966). Die laatste rol vestigde haar reputatie als ‘seksbom’ met wie niet te spotten valt. Bescheiden filmdebuut als callgirl in A House Is Not a Home (Russell Rouse, 1964), gevolgd door een even kleine rol in het Elvis-vehikel Roustabout (John Rich, 1964). Vervolgens in films als  A Swingin’ Summer (Robert Sparr, 1965), Do Not Disturb (uncredited; Ralph Levy, 1965), Spara forte, più forte… non capisco! (tegenover Marcello Mastroianni; Eduardo De Filippo, 1966), Le fate/Sex Quartet/The Queens (segment Mauro Bolognini, 1966), Le plus vieux métier du monde (segment Michael Pfleghar, 1967),

Fathom (Leslie H. Martinson, 1967), Bedazzled (Stanley Donen, 1967), The Biggest Bundle of Them All (Ken Annakin, 1968), Bandolero! (tegenover James Stewart en Dean Martin; Andrew V. McLaglen, 1968), Lady in Cement (tegenover Frank Sinatra; Gordon Douglas, 1968), 100 Rifles (Tom Gries, 1969), Flareup/Jacht op Alan Morris, viervoudig moordenaar (top-billed; James Neilson, 1969), The Magic Christian (Joseph McGrath, 1969),

de transseksuele titelrol in Myra Breckinridge (tegenover Mae West; Michael Sarne, 1970),

de western Hannie Caulder (top-billed in titelrol; Burt Kennedy, 1971), The Beloved/Sin (top-billed; George P. Cosmatos, 1971), Fuzz (Richard A. Colla, 1972), Kansas City Bomber (top-billed, op rolschaatsen; Jerrold Freedman, 1972), Bluebeard (tegenover Richard Burton; Edward Dmytrk, 1972), The Last of Sheila (Herbert Ross, 1973), The Three Musketeers (Richard Lester, 1973), het vervolg The Four Musketeers (Lester, 1974), The Wild Party (James Ivory, 1975), Mother, Jugs & Speed (Peter Yates, 1976), The Prince and the Pauper/Crossed Swords (Fleischer, 1977), L’animal (tegenover haar toenmalige minnaar Jean-Paul Belmondo; Claude Zidi, 1977), Naked Gun 33 1/3: The Final Insult (uncredited; Peter Segal, 1994), Chairman of the Board (Alex Zamm, 1997), Folle d’elle (Jéröme Cornuau, 1998), Tortilla Soup (Maria Ripoll, 2001), Legally Blonde (Robert Luketic, 2001), Forget About It (BJ Davis, 2006) en How to Be a Latin Lover (Ken Marino, 2017). Heeft zich altijd met succes verzet tegen het spelen van naakscènes, maar deed wel een discrete fotoshoot voor Playboy (1979). Onder meer gescheiden van producent Patrick Curtis en de Franse televisieproducent André Weinfeld. Moeder van model en actrice Tahnee Welch.

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.