85, Orient NY, 26 maart, longontsteking
Amerikaans kunstenaar, filmmaker en gelegenheidsacteur. Geboren in San Francisco als zoon van een Spaanse vader en een Oekraïens-Joodse moeder. Toonaangevend minimalistisch beeldhouwer van kolossale constructies, die soms balanceren op de grens van ‘land art’. Maakte ook enkele korte films: Hand Catching Lead (1968), Hands Scraping (1968), Hands Tied (1968), Television Delivers People (samen met Carlota Schoolman, 1973), Railroad Turnbridge (tevens executive producer; 1976) en Steelmill/Stahlwerk (samen met zijn vrouw, kunsthistoricus Clara Weyergraf, 1979). Serra’s complete film- en videowerk maakt deel uit van de collectie van het Museum of Modern Art (MoMA) in New York.
Top-billed als acteur in het installatie-epos Cremaster 3 (Matthew Barney, 2002) en eerder een van de improviserende hoofdrolspelers in Keep Busy (Robert Frank, 1975). Ook te zien in documentaires als Five Video Pioneers (Liza Bear, 1977), Masters of Modern Sculpture Part III: The New World (Michael Blackwood, 1978), Sculptures at Storm King (Bruce Bassett, 1992), The Revenge of the Dead Indians (over componist John Cage; Henning Lohner, 1994), Drawing: The Thinking Hand (Judith Wechsler, 1996), Speaking of Abstraction: A Universal Language (Blackwood, 1999), Frank Gehry: An Architecture of Joy (Blackwood, 2000), Making the Modern (Harry Lynch, 2003), Richard Serra: Thinking on Your Feet (Maria Anna Tappeiner, 2005), Richard Serra: Man of Steel (Zoe Silver, 2008), Richard Serra’s Cambuhy (Marco Aslan, 2012) en A Shift in the Landscape (Simone Estrin, 2015).