94, Inverness (Nova Scotia), 9 september 2019, natuurlijke dood
In Zwitserland geboren, oorspronkelijk Duits fotograaf en filmmaker. Kreeg in 1945 de Zwitserse en in 1963 de Amerikaanse nationaliteit. Werkte onder meer voor Harper’s Bazaar, in Parijs en Zuid-Amerika. Kreeg grote bekendheid door zijn fotoboek The Americans (1958), met begeleidende teksten van Jack Kerouac. Die schreef ook het scenario van Franks eerste film, het korte Pull My Daisy (samen met Alfred Leslie, 1959): een impressie zonder direct geluid van een bijeenkomst van leden van de Beat Generation, met Kerouac als verteller. Frank raakte steeds meer in de ban van bewegend beeld. Van zijn werk, dat balanceerde tussen documentaire, speelfilm en vormexperiment, werd Cocksucker Blues (1972), een documentaire over een Amerikaanse tournee van The Rolling Stones, het bekendst. Aan de faam hielp mee dat Mick Jagger zo schrok van het resultaat en de gevolgen die het etaleren van wat er achter de schermen gebeurde, zou kunnen hebben voor hun reputatie, dat hij verbood de film openbaar te vertonen, tenzij een keer per jaar in aanwezigheid van de regisseur. Dat was bij voorbeeld het geval tijdens een retrospectief van Franks werk op International Film Festival Rotterdam (1983). Daar was ook Franks eerste lange speelfilm met synchroon geluid te zien, Candy Mountain (samen met Rudy Wurlitzer, 1987), over de zoektocht naar een legendarische gitaarbouwer, met gastrollen voor rockcoryfeeën als Tom Waits, Dr. John (tevens componist van de soundtrack) en Leon Redbone.
Tot de overige films van Frank behoren The Sin of Jesus (1961), Me and My Brother (met mede door Sam Shepard geschreven teksten, uitgesproken door Christopher Walken; 1968), Conversations in Vermont (1969), Keep Busy(samen met Wurlitzer, 1975), Life Dances On (1980), Energy and How to Get It (met Wurlitzer, 1981), Home Improvements (1985) en One Hour (1990). Hoofdpersoon van de documentaires Leaving Home, Coming Home: A Portrait of Robert Frank (Gerald Fox, 2004), Don’t Blink – Robert Frank (Laura Israel, 2015) en het nog niet uitgebrachte A Weekend with Mr. Frank (Yuichi Hibi, 2015). Won in 1996 de Hasselblad Award.