Robert Verrall

97, Montreal, 17 januari, natuurlijke dood

Canadees animator, animatieproducent en -regisseur. Drie Oscarnominaties, als producent van de korte animatiefilms The Drag (samen met Wolf Koenig; Carlos Marchion, 1966), What on Earth! (samen met Koenig; Les Drew en Kaj Pindal, 1967) en The Family That Dwelt Apart (samen met de regisseur; Yvon Mallette, 1973). Begon in 1945 als animator bij de National Film Board of Canada (NFB), waar de afdeling net was opgezet door Norman McLaren. Zou daar tot 1987 werkzaam blijven, onder meer als hoofd animatie (1967-72) en directeur Engelstalige productie (1972-76), waar hij zich beijverde voor het (co)produceren van meer lange speelfims en tv-drama’s door NFB. Werkte zelf als animator aan vroege korte films als The Three Blind Mice (George Dunning, 1945), Christmas Carols (1947) en het voor een Oscar genomineerde The Romance of  Transportation in Canada (Colin Low, 1952). Regisseerde de korte animatiefilms A Story About Breadmaking in the Year 1255 A.D. (1948), Energy and Matter (1966) en Cosmic Zoom (1968), alsmede de korte documentaire A is for Architecture (samen met Gerald Budner, 1960). Leverde regiebijdragen aan de korte animatiefilms Hors-d’oeuvre (1960) en Where There’s Smoke (1970). Producent van korte animatiefilms als The Great Toy Robbery (Jeff Hale, 1963), Alphabet (Eli Noyes, 1966), Around Perception (Pierre Hébert, 1968), Little Red Riding Hood (Rhoda Leyer, 1969), To See or Not to See (samen met Koenig; Bretislav Pojar, 1969), Doodle Film (Donald Winkle, 1970), Hot Stuff (samen met Koenig; Zlatko Grgic, 1971), The North Wind and the Sun: A Fable by Aesop (Leyer en Drew, 1972) en Valley of the Moon (Ron Webber, 1973). Vader van animator en NFB-chef David Verrall.

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.