Roger Pratt

77, Londen?, 31 december, doodsoorzaak onbekend

Engels chef-cameraman. Oscarnominatie voor het beeld van de verfilming van Grtaham Greenes The End of the Affair (Neil Jordan, 1999), maar vooral bekend door zijn samenwerking met regisseur Terry Gilliam als chef-camera van Brazil (1985), The Fisher King (1991) en 12 Monkeys (1991), alsmede het segment The Crimson Permanent Assurance in Monty Python’s The Meaning of Life (1983). Ook draaide Pratt voor regisseur Richard Attenborough Shadowlands (1993), In Love and War (1996), Grey Owl (1999) en Closing the Ring (2007). Eerste lange speelfllm als DoP was de horrorthriller The Sender (Roger Christian, 1982). Belangrijkste overige films: Mona Lisa (Jordan, 1986), Consuming Passions (Giles Foster, 1986), High Hopes (Mike Leigh, 1988), Paris by Night (David Hare, 1988), Batman (Tim Burton, 1989), Year of the Comet (Peter Yates, 1992), Mary Shelley’s Frankenstein (Kenneth Branagh, 1994), The Avengers/De Wrekers (Jeremiah S. Chechik, 1998), 102 Dalmatians (samen met Adrian Biddle; Kevin Lima, 2000), Chocolat (Lasse Hallström, 2002), Iris (Rchard Eyre, 2001), Harry Potter and the Chamber of Secrets (Chris Columbus, 2002), Troy (Wolfgang Petersen, 2004), Harry Potter and the Goblet of Fire (Mike Newell,2005), Inkheart (Iain Softley, 2008), Dorian Gray (Oliver Parker, 2009), de remake van The Karate Kid (Harald Zwart, 2010), Jadoo (Amit Gupta, 2013) en Keeping Rosy (Steve Reeves, 2014). Voorts chef-camera van de korte film The Line, the Cross and the Curve (Kate Bush, 1993) en voor tv de drama’s Meantime (Leigh, 1983), Scoop (Gavin Millar, 1987), The Short and Curlies (kort; Leigh, 1987) en in de serie Beckett on Film de aflevering Not I (kort; Jordan, 2000).

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.