92, München?, 23 januari, doodsoorzaak onbekend
Duits production designer, art director en set decorator. Oscarwinnaar voor de production design van Cabaret (Bob Fosse, 1972). Vanaf 1963 chef decors (‘Filmarchitekt’) van de Bavaria Studios in München, waar hij in 1947 als assistent begon. In de lange lijst van zijn werk vallen enkele grootscheepse historische producties op, zoals The Serpent’s Egg/Das Schlangenei (Ingmar Bergman, 1977), Despair/Eine Reise ins Licht (naar Nabokov; Rainer Werner Fassbinder, 1978), Das Boot (Wolfgang Petersen, 1981), Querelle (naar Genet; Fassbinder, 1982) en Comedian Harmonists (Joseph Vilsmaier, 1997). Eerste credit voor Die kupferne Hochzeit (Heinz Rühmann, 1948). Een kleine greep uit het overige werk: Canaris (Alfred Weidenmann, 1954), Die Ratten (Robert Siodmak, 1955), Hotel Adlon (Josef von Báky, 1955), Das Bad auf der Tenne (Paul Martin, 1956), het Romy Schneider-vehikel Kitty und die grosse Welt (Weidenmann, 1956),
Königin Luise (Wolfgang Liebeneiner, 1957), Nachts wenn der Teufel kam (Siodmak, 1957), Scampolo (met Schneider; Weidenmann, 1958), Der Maulkorb (Wolfgang Staudte, 1958), Menschen im Hotel (Gottfried Reinhardt, 1959), Ein Mann geht durch die Wand (Ladislao Vajda, 1959), Town without Pity (Reinhardt, 1961), Er kanns nicht lassen (Axel von Ambesser, 1962), Meine Tochter und ich (Thomas Engel, 1963), het Jerry Cotton-avontuur Um Null Uhr schnappt die Falle zu/Alarm in New York City (Harald Philipp, 1966), Jack of Diamonds (Don Taylor, 1967), Der Schrei der schwarzen Wölfe/De roep van de zwarte wolven (Harald Reinl, 1972), King, Queen, Knave (Jerzy Skolimowski, 1972), The Odessa File (Ronald Neame, 1974), Twilight’s Last Gleaming/Op de rand van de ondergang (Robert Aldrich, 1977), The Devil’s Advocate/Des Teufels Advokat (Guy Green, 1977), Who Is Killing the Great Chefs of Europe? (Ted Kotcheff, 1978), Brass Target (John Hough, 1978),
Aus dem Leben der Marionetten (Bergman, 1980), Lili Marleen (Fassbinder, 1981), Lola (Fassbinder, 1981), Night Crossing (Delbert Mann, 1982), Die Sehnsucht der Veronika Voss (Fassbinder, 1982), de tv-film Inside the Third Reich (met Rutger Hauer als architect Albert Speer; Marvin J. Chomsky, 1982), Doktor Faustus (naar Thomas Mann; Franz Seitz, 1982), L’as des as (met Jean-Paul Belmondo; Gérard Oury, 1982), Die unendliche Geschichte/The NeverEnding Story (set decoration; Petersen, 1984), Enemy Mine (Petersen, 1985), Erfolg (naar Lion Feuchtwanger; Seitz, 1991), Schlafes Bruder (Vilsmaier, 1995), Marlene (over Dietrich; Vilsmaier, 2000) en Luther (Eric Till, 2003). Ook heel veel tv-producties.