93, Londen, 5 oktober, in zijn slaap
Engels regisseur, eigenlijk Roy Horace Baker. Wordt vooral herinnerd om zijn curieuze horrorfilms voor de Hammer Studio, zoals Quatermass and the Pit (1967), Scars of Dracula (1970), Asylum (1972) en The Vault of Horror (1973), maar Bakers lange loopbaan kende veel meer aspecten. Alom gewaardeerd als ambachtsman bereikte hij net niet de status van een filmauteur. Begonnen als loopjongen in de Gainsborough Studio, daarna assistent bij The Lady Vanishes (Alfred Hitchcock, 1937) en een reeks oorlogsdocumentaires voor de Army Kinematograph Unit van Eric Ambler. Regiedebuut met de verfilming van Amblers roman The October Man (1947), de eerste van vijf films met een hoofdrol voor John Mills. Na The Weaker Sex (1948), Morning Departure (1950), Highly Dangerous (1950) en The House in the Square (1951) vertrok Baker naar Hollywood, waar hij voor Fox onder meer Marilyn Monroe in haar eerste grote rol regisseerde (Don’t Bother to Knock, 1952) en een 3D-film maakte (Inferno, 1953). Na verschillende flops keerde Baker terug naar Engeland en maakte daar de oorlogsfilm The One That Got Away (1957) en een goed ontvangen drama over de Titanic, A Night to Remember (1958). Voorts onder meer de excentrieke musical The Singer Not the Song (1961), Flame in the Streets (1961), Two Left Feet (1963), The Anniversary (met Bette Davis; 1968), Moon Zero Two (1969), de lesbische horrorfantasie The Vampire Lovers (1970), Dr Jekyll & Sister Hyde (1971), …and Now the Screaming Starts! (1973), The Legend of the 7 Golden Vampires (1973) en The Monster Club (1983). Ook actief voor televisie, bijvoorbeeld als regisseur van afleveringen van The Saint (1963-68), The Avengers/De wrekers (1965-68) en The Persuaders/De versierders (1971-72).