Sally Kellerman

84, Woodland Hills CA, 24 februari, hartfalen

Amerikaans actrice en zangeres. Oscarnominatie (beste vrouwelijke bijrol) voor haar onvergetelijke creatie van majoor Hot Lips in Gouden Palmwinnaar M*A*S*H (Robert Altman, 1970). Daarna te zien in Brewster McCloud (Altman, 1971), waarin ze ook Rock-a-Bye Baby zingt. Zeer bescheiden filmdebuut in het sexploitatiewerkje Reform School Girl (Edward Bernds, 1957). In de jaren 60 vooral te zien in tv-series en in het theater, alsmede de films Hands of a Stranger (Newt Arnold, 1962), The Third Day (Jack Smight, 1965), The Boston Strangler (Richard Fleischer, 1968) als de vrouw die belager Tony Curtis in zijn hand bijt en The April Fools (Stuart Rosenberg, 1969). Voorts onder meer in Neil Simons Last of the Red Hot Lovers (Gene Saks, 1972), A Reflection of Fear (William A. Fraker, 1972), Slither (Howard Zieff, 1973),

Lost Horizon (Charles Jarrott, 1973), Rafferty and the Gold Dust Twins (Dick Richards, 1975), The Big Bus (James Frawley, 1976), Welcome to L.A. (geproduceerd door Altman; Alan Rudolph, 1976), A Little Romance (George Roy Hill, 1979), Foxes (Adrian Lyne, 1980), It Rained All Night the Day I Left (Nicolas Gessner, 1980), Serial (Bill Persky, 1980), Head On (top-billed; Michael Grant, 1980), Loving Couples (Smight, 1980), Moving Violations (als rechter; Neal Israel, 1985), KGB: The Secret War (top-billed; Dwight H. Little, 1985), Back to School (Alan Metter, 1986), That’s Life! (Blake Edwards, 1986), Meatballs III: Summer Job (George Mendeluk, 1986), Three for the Road (Bill L.  Norton, 1987), Someone to Love (Henry Jaglom, 1987), All’s Fair  (Rocky Lang, 1989), The Secret of the Ice Cave (top-billed; Radu Gabrea, 1989), The Player (als zichzelf; Altman, 1992), Doppelganger (Avi Nesher, 1993), Younger and Younger (Percy Adlon, 1993),Mirror Mirror 2: Raven Dance (Jimmy Lifton, 1994), Prêt-à-porter (Altman, 1994), It’s My Party (Randal Kleiser, 1996), The Lay of the Land/The Student Affair (top-billed; Larry Arrick, 1997), American Virgin (Jean-Pierre Marois, 1999), Women of the Night (Zalman King, 2001), The Boynton Beach Bereavement Club/Boynton Beach Club (Susan Seidelman, 2005), I Could Never Be Your Woman (als zichzelf; Amy Heckerling, 2007), Night Club (Sam Borowski, 2011), Reach Me/Out of Sight (John Herzfeld, 2014), A Place for Heroes (Scott R. Thompson, 2014) en The Remake (top-billed; Lynne Alana Delaney, 2016). Zong in films als The Lollipop Cover (Everett Chambers, 1965), You Can’t Hurry Love (Richard Martini, 1988) en Open House (Dan Mirvish, 2004). Nam twee albums op als zangeres, in 1972 en 2009. Haar memoires verschenen onder de titel Read My Lips: Stories of a Hollywood Life (2013). Gescheiden van tv-scenarist en -regisseur Rick Edelstein, weduwe van producent Jonathan D. Krane.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.