75, Los Angeles, 8 januari, hartaanval
Amerikaans regisseur en fotograaf. Maakte zijn eerste low-budget-films voor producent Roger Corman: de in Italië opgenomen gladiatorenfilm The Arena (1974) en de gangsterfilms Big Bad Mama (1974) en Capone (1975). Ook monteerde hij meer dan honderd trailers voor Corman. New Yorkse fotograaf was in 1970 als student aangenomen bij het American Film Instititute in Los Angeles, waar hij een hooggewaardeerde korte film maakte (The Tell-Tale Heart, naar Edgar Allan Poe, 1971) en regieassistentie deed bij Johnny Got His Gun (Dalton Trumbo, 1971). Na de Corman-periode verving Carver de ontslagen Burt Kennedy bij Drum (1976), een vervolg op de exploitatiefilm over een slavenopstand Mandingo (Richard Fleischer, 1975). Na nog een Corman-productie, Fast Charlie…The Moonbeam Rider (1979) en het bouwvakkersepos Steel (1979) scoorde Carver zijn grootste hits met twee vehikels voor actiester Chuck Norris: An Eye for an Eye (1981) en Lone Wolf McQuade (tevens productie, 1983). Zijn latere films waren minder succesvol: Jocks (1986), Bulletproof (1987), River of Death (1989), Dead Center/Crazy Joe (1993) en de Russische coproductie The Wolves (1996). Allengs keerde Carver terug naar zijn eerste liefde, de fotografie, onder meer als oprichter en directeur van The Darkroom, een fotocentrum in Venice Beach CA (vanaf 1995). Treedt op in de documentaires Machete Maidens Unleashed! (Mark Hartley, 2010) over het draaien van Amerikaanse exploitatiefilms in de Filippijnen, en That Guy Dick Miller (Elijah Drenner, 2014). Maakte het fotoboek Western Portraits: The Unsung Heroes & Villains of the Silver Screen.