70, Arlington VT, 25 maart, kanker
Amerikaans producent, filmwetenschapper en schrijver. Was als vicepresident van United Artists verantwoordelijk voor het fiasco van Heaven’s Gate (Michael Cimino, 1980), een western met een budget van 7 miljoen dollar die 35 miljoen zou gaan kosten en nauwelijks een cent opbracht. Het betekende de ondergang van United Artists en daarvoor al het ontslag van Bach. Hij schreef in 1985 het boek Final Cut: Dreams and Disaster in the Making of ‘Heaven’s Gate’ , een gedetailleerd verslag van hoe het zover had kunnen komen. Het wordt algemeen beschouwd als een van de beste boeken over de werkwijze van Hollywood. Het zou verfilmd worden als de documentaire Final Cut: The Making and Unmaking of ‘Heaven’s Gate’ (Michael Epstein, 2004). Bach promoveerde in de jaren zeventig op een proefschrift over Josef von Sternberg. Later zou hij biografieën schrijven van Marlene Dietrich (1992), Leni Riefenstahl (2007) en toneelschrijver Moss Hart (2001). Aanvankelijk story editor en onafhankelijk producent bij Pantheon Pictures (Butch and Sundance: The Early Days, Richard Lester, 1979). Was bij UA ook verantwoordelijk voor hits als Annie Hall (Woody Allen, 1977), Manhattan (Allen, 1979), The French Lieutenant’s Woman (Karel Reisz, 1981) en Raging Bull (Martin Scorsese, 1980).
Begin van Final Cut, de documentaire