Stuart Whitman

92, Montecito CA, 16 maart, huidkanker

 Amerikaans acteur. Oscarnominatie voor zijn hoofdrol van een kindermishandelaar in The Mark (Guy Green, 1961). Speelde vaak ruwe bolsters, bij voorkeur in westerns of oorlogsfilms, Lange loopbaan, aanvankelijk onder contract bij Universal, eind jaren 50 bij Fox in het kader van een project om nieuwe sterren te lanceren. Na gewerkt te hebben in het leger, als lichtgewicht bokser en bulldozerchauffeur eerste figurantenrollen in bij voorbeeld When Worlds Collide/Als de wereld vergaat (Rudolph Maté, 1951), One Minute to Zero/De grote beslissing (Tay Garnett, 1952), All I Desire/Het grote verlangen (Douglas Sirk, 1953) en The Man from the Alamo (Budd Boetticher, 1953). Eerste credit voor Universal, in The All American (Jesse Hibbs, 1953). Daarna onder meer Rhapsody (Charles Vidor, 1954), Silver Lode (Allan Dwan, 1954), 7 Men from Now (Boetticher, 1956) en Crime of Passion (Gerd Oswald, 1956). Eerste hoofdrol in Johnny Trouble (John H. Auer, 1957), gevolgd door Hell Bound (William J. Hole Jr., 1957), Darby’s Rangers/Commando’s vallen aan (William A. Wellman, 1958), China Doll (Frank Borzage, 1958) en The Decks Ran Red (Andrew L. Stone, 1958). Debuut onder contract bij Fox in Ten North Frederick (Philip Dunne, 1958), daarna The Sound and the Fury (Martin Ritt, 1959), These Thousand Hills (Richard Fleischer, 1959) en de tienerfilm Hound-Dog Man (tegenover Fabian; Don Siegel, 1959). Eerste top-billing als Boaz in de bijbelse vertelling The Story of Ruth (Henry Koster, 1960). Daarna top-billed in Murder, Inc. (Bob Balaban en Stuart Rosenberg, 1960) en The Fiercest Heart (George Sherman, 1961).Hoofdrollen in Francis of Assisi (Michael Curtiz, 1961), The Comancheros (tegenover John Wayne; Curtiz, 1961), Convicts 4 (Millard Kaufman, 1962), The Longest Day (scenes Andrew Marton, 1962), Le jour et l’heure/Today We Live (tegenover Simone Signoret; René Clément, 1963), Shock Treatment (top-billed; Denis Sanders, 1964), Rio Conchos (Gordon Douglas, 1964), Signpost to Murder (George Englund, 1964), Those Magnificent Men in Their Flying Machines/Die knotsgekke kerels in hun vliegende kratten (top-billed; Ken Annakin, 1965), Sands of the Kalahari (Cy Endfield, 1965), An American Dream (top-billed; Robert Gist, 1966), Ternos caçadores/Sweet Hunters (Ruy Guerra, 1969), The Last Escape/Dwars door de vuurlinie (top-billed; Walter Grauman, 1970), The Invincible Six/De guerrilleros van Shiraz (top-billed; Jean Negulesco, 1970), Night of the Lepus (top-billed; William F. Claxton, 1972), Run, Cougar, Run (top-billed; Jerome Courtland, 1972), Welcome to Arrow Beach (Laurence Harvey, 1974), Shatter (top-billed; Michael Carreras, 1974), Crazy Mama (Jonathan Demme, 1975), Mean Johnny Barrows (Fred Williamson, 1975), Una Magnum Special per Tony Satta/Blazing Magnum (top-billed; Alberto De Martino, 1976), Eaten Alive (Tobe Hooper, 1976), The White Buffalo (J. Lee Thompson, 1977), Ruby (Curtis Harrington, 1977), La mujer de la tierra caliente/Woman from the Torrid Land (tegenover Laura Gemser; José Maria Forqué, 1978), Guyana: Crime of the Century (top-billed als sekteleider; René Cardona Jr., 1979), Cuba Crossing (top-billed; Chuck Workman, 1980), The Monster Club (Roy Ward Baker, 1981), Butterfly (Matt Cimber, 1982) en Trial by Jury (Heywood Gould, 1994). Eindeloos veel tv-rollen, in series als The Roy Rogers Show (1952-53), Highhway Patrol (1956-57), Cimarron Strip (1967-68), Fantasy Island (1978-84), Murder, She Wrote (1984-92), Superboy (1988-92) en Knots Landing (1990).

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.