80, Stockholm, 29 oktober, na een hartoperatie
Zweeds (theater)regisseur en scenarioschrijver. Winnaar van de nationale filmprijs voor beste regisseur met Bröderna Mozart/The Mozart Brothers (tevens coscenarist; 1986). Het was ook de film die de Zweedse premier Olof Palme zag, kort voordat hij bij het verlaten van de bioscoop zou worden doodgeschoten. Haar film Skyddsängeln/The Guardian Angel (tevens coscenarist; 1990) werd geselecteerd voor de sectie Un certain regard in Cannes. Haar eerste lange speelfilm Mamma/Our Life Is Now (tevens coscenarist; 1982) is geïnspireerd door de ervaringen van haar moeder, filmcriticus Gerd Osten Ekbom, die het in de jaren 40 en 50 niet gelukt was om filmregisseur te worden in een mannenbolwerk. Overige lange films: Livsfarlig film/Lethal Film (tevens coscenarist; 1988), Tala! Det är så mörkt/Speak Up! It’s So Dark… (1993), Bara du & jag/Just You & Me (tevens scenario; 1994), Bengbulan/Carmen’s Revenge (tevens coscenarist; 1996), Besvärliga människor (naar haar eigen toneelstuk; 2001), Wellkåmm to Verona (tevens scenario; 2006) en Flickan, mamman och demonerna/The Girl, the Mother and the Demons (tevens scenario, naar toneelbewerking van haar eigen gefictionaliseerde autobiografie; 2016). Als theatermaker stelde Osten zich op als feministe en werkte nauw samen met de Zweedse organisatie Grupp 8, die zich beijverde voor vrouwenrechten. Daarnaast pionier in het Zweedse kindertheater, waarvoor ze in Stockholm het theater Unga Klara oprichtte. Vanaf 2015 kinderfilmambassadeur voor het Zweeds Filminstituut (SFI).