Tadao Sato

91, Tokyo?, 17 maart, natuurlijke dood

Japans filmcriticus en -historicus, pseudoniem van Tadao Iiri. Schreef meer dan honderd boeken over film(historie), waarvan internationaal het bekendst werd de in het Engels vertaalde bloemlezing Currents in Japanese Cinema (1982). Voorts onder meer Japanese Cinema (1956), Esthetics of editing (1962), The Thought of Television (1966), Chugou-eiga no 100-nen/100 Years of Chinese Cinema, Contemporary Japanese Cinema (1969), The World of Akira Kurosawa (1969), Intellectual History of Japanese Cinema (1970), Amerika-eiga/American Cinema (1971), The Art of Yasujiro Ozu (1971), Manga in Japan (1973), Kenji Mizoguchi and the Art of Japanese Cinema (1982, Engelse vertaling 2008), Yoroppa-eiga/European Cinema (1992), het driedelige History of Japanese Cinema (1995) en Kankoku-eiga no Seishin: Im Kwon-taek to sono jidai/The Psyche of Korean Cinema: Im Kwon-taek and His Era (2000). Grote invloed op buitenlandse auteurs over de Japanse film, zoals Donald Richie en Joan Mellen. Was president van de door Shohei Imamura in 1975 opgerichte filmschool Nihon Eiga Daigaku/Japan Institute of the Moving Image (voorheen Yokohama Broadcasting Technical School).

 

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.