Tom Bijnen

46, Amsterdam?, 2 november, onverwachts

Nederlands sound designer, geluidseditor en rerecording mixer. Nominatie Gouden Kalf voor het sound design van de documentaire 4 Elements (Jiska Rickels, 2006), samen met de voor het setgeluid verantwoordelijke Jillis Molenaar. Eindexamen sound design Filmacademie 2003. Sound designer van bekroonde films als Doof kind (Alex de Ronde, 2017), Ze noemen me baboe (tevens geluidsnabewerking; Sandra Beerends, 2019), Buladó (tevens geluidsnabewerking; Eché Janga, 2020) en The Photograph (Sherman De Jesus, 2021). Setgeluid en mixage van de eindexamenfilms Anderland (Arne Toonen, 2003) en Littekens (Arch Khetagouri, 2003). Werkte opvallend vaak voor documentaires en vrouwelijke regisseurs, en herhaaldelijk samen met sound designer Mark Glynne. Geluidsnabewerking van onder meer Megumi (tevens mixage en sound design; Mirjam van Veelen, 2008), De verloren kolonie (tevens sound design; Astrid Bussink, 2008), Foto & Copyright by G.P. Fieret (Frank van den Engel, 2009), Atlantis (tevens sound design; Digna Sinke, 2009), Carmen van het noorden (tevens sound design; Jelle Nesna, 2009), Tirza (Rudolf van den Berg, 2010), Scena del crimine (tevens sound design; Walter Stokman, 2010), L.A. Raeven – De verbeelding voorbij (Lisa Boerstra, 2010), 900 dagen (tevens sound design; Jessica Gorter, 2011), Water Children (Aliona van der Horst, 2011), Zoete rook van het vaderland (tevens sound design; Masha Novikova, 2012),  Poule des doods (Bussink, 2012), Nieuwe tieten (Sacha Polak, 2013), Kristen (tevens sound design; Mark Weistra, 2015), In procedure (tevens sound design; Rickels, 2016), Ik hoor alles – Vincent Bijlo (Floris Alberse, 2017), KUYT (Deborah van Dam, 2017), Holiday (Isabelle Eklof, 2018), God Only Knows (Mijke de Jong, 2019), Inner Landscape (Frank Scheffer, 2019), Ademtocht, de vele gevechten van Maite Hontelé (tevens sound design; Marlou van den Berge, 2019), Magic Mountains (Urszula Antoniak, 2020), Turn Your Body to the Sun (tevens sound design; Van der Horst, 2021), Three Minutes – A Lengthening (Bianca Stigter, 2021), Shadow Game (tevens sound design; Els van Driel en Eefje Blankevoort, 2021), 10 Songs for Charity (tevens sound design; Karin Jünger, 2021), Splendid Isolation (tevens sound design; Antoniak, 2022), Bo (tevens sound design; Joost van Ginkel, 2022) en JC (tevens sound design; David Kleijwegt, 2022). Alleen credit voor sound design van Boris Ryzhy (Van der Horst, 2008), Babaji, an Indian Love Story (Rickels, 2009), El sonido del bandoneón (Rickels, 2011), My Long Distance Friend (Carina Molier en Maria Mok, 2011), Groenland (Tomas Kaan, 2015), De claim, zoektocht naar roofkunst uit de Tweede Wereldoorlog (Ditteke Mensink, 2016), De rode ziel (Gorter, 2017), A Fool’s Paradise (Saskia Vredeveld, 2019), Along the Way (De Jong, 2022) en Natasja Kensmil – You Want It Darker (Boerstra, 2022). Geluidsmontage van bij voorbeeld  Stille nacht (Ineke Hourman, 2004), Happy End (Frans Weisz, 2009), De indiaan (Houtman, 2009), Komt een vrouw bij de dokter (Reinout Oerlemans, 2009), De gelukkige huisvrouw (Antoinettte Beumer, 2010), Mijn opa de bankrover (Houtman, 2011), Kauwboy (Boudewijn Koole, 2012), Steekspel (Paul Verhoeven, 2012), Bon Bini Holland (Jelle de Jonge, 2015) en Layla M. (De Jong, 2016).

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.