Tony Imi


72, Thames Ditton (graafschap Surrey), 8 maart, natuurlijke dood

Engels cameraman. Debuteerde als co-director of cinematography met de verfilming van John Osbornes Inadmissible Evidence (Anthony Page, 1968). Ook verantwoordelijk voor het camerawerk van de documentaires The Body (Roy Battersby, 1970) en de biografie van Rudolf Noerejev I Am a Dancer (Pierre Jourdan, 1972) en speelfilms als The Raging Moon (Bryan Forbes, 1971), Percy’s Progress (Ralph Thomas, 1974), The Slipper and the Rose: The Story of Cinderella (Forbes, 1976), That’s Carry On (Gerald Thomas, 1977), International Velvet (Forbes, 1978), Brass Target (John Hough, 1978), ffolkes/North Sea Hijack (Andrew V. McLaglen, 1979), Steiner – Das eiserne Kreuz 2. Teil/Breakthrough: Cross of Iron 2 (McLaglen, 1979), The Sea Wolves (McLaglen, 1980), Night Crossing (Delbert Mann, 1981), Nate and Hayes (Ferdinand Fairfax, 1983), Enemy Mine (Wolfgang Petersen, 1985), Buster (David Green, 1988), Wired (Larry Peerce, 1989), Fire Birds (Green, 1990), Shopping (Paul W.S. Anderson, 1994), Aimée & Jaguar (Max Färberböck, 1999) en Three (Stewart Raffill, 2005). Werkte ook zeer veel voor televisie, bijvoorbeeld de miniserie met Rutger Hauer als Albert Speer en Renee Soutendijk als Eva Braun Inside the Third Reich (Marvin J. Chomsky, 1982)

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.