Wilhelm Hein

85, Berlijn?, 15 maart, natuurlijke dood

Duits experimenteel filmmaker en performancekunstenaar. Weduwnaar van filmmaker en actrice Birgit Hein (-Michelis), met wie hij samenwerkte als ‘W + B Hein’ (1966-88). Hun bekendste korte films zijn Rohfilm (1968), Grün (1968), Reproductions (1968), 625 (1969), Charles Manson – Ronald Biggs – Wilhelm Hein: Portraits (1970), Materialfilme (1976) en Weissfilm (1977). Solo maakte Wilhelm Hein onder meer de found footage-compilatie Kali-Filme (1988), de documentaire To Those Who Found No Graves (1994) en de korte films Der König der Froschschenkel (1997) en You Killed the Underground Film or: The Real Meaning of Kunst Bleibt, Bleibt (2002). Scenarist (met Birgit) van de korte film Ludwig van Beethoven – Ein Leben für die Musik (Klaus Wyborny, 1970). Acteerde in de super8-episodenfilm Jesus – Der Film (als voetwasser; 1986) en het korte An Approximation of their Barbarous Manners (Christian Serritiello, 2021). Medeoprichter van de onafhankelijke vertonersplek XScreen in Keulen (1968). W + B Hein exposeerde onder meer op de Dokumenta 5 (1972) en 6 (1977) in Kassel. Werk van Hein was vaak te zien in het Berlijnse Arsenal en het Internationales Forum des jungen Filmes.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.