83, Burbank CA, 28 april, natuurlijke dood
Amerikaans acteur, komiek, producent en kunstverzamelaar, artiestennaam van Howard Jerrold Zuker, soms vermeld als Howard J. Zucker. Werd vooral bekend door zijn rollen in films van Henry Jaglom, vaak als het op hemzelf lijkende personage Kaz Naiman: Tracks (tevens productie; 1976), Sitting Ducks (1980), Venice/Venice (1992), Babyfever (coregisseur van Victoria Foyt; 1994), Festival in Cannes (2001), Hollywood Dreams (2006), Irene in Time (2009), Queen of the Time (2010), The M Word (2014) en Ovation (2018). Uiteraard was hij van de partij in de documentaire Who Is Henry Jaglom? (Henry Alex Rubin en Jeremy Workman, 1995). Acteerde ook in films als Romancing the Stone/Jacht op smaragd (tegenover Danny DeVito; Robert Zemeckis, 1984) en Cadillac Man (Roger Donaldson, 1990). Regisseerde samen met Neil Cohen Chief Zabu (tevens producent, coscenarist en hoofdrolspeler; 1988, uitgebracht in 2016). Werd na een korte carrière als bankier een succesvol stand-up komiek. Richtte in 1969 Gemini Pictures International op, een vroeg voorbeeld van het aantrekken van risicokapitaal onder fiscaal gunstige voorwaarden. Als zodanig executive producer van bij voorbeeld de met een Oscar onderscheiden Vietnamdocumentaire Hearts and Minds (Peter Davis, 1971) en de Belgisch-Franse culthit Daughters of Darkness/Le rouge aux lèvres/Dorst naar bloed (Harry Kümel, 1971).
Eerste officiële filmrol in Been Down So Long It Looks Like Up to Me (Jeffrey Young, 1971). Ook te zien in bij voorbeeld E i cannoni tuonano ancora/Which Way You Dig?/And the Bombs Keep Falling (tevens productie; Sergio Colasanti, 1974), Fingers (als politieagent; James Toback, 1978), Ragtime (Milos Forman, 1981), America (top-billed; Robert Downey Sr., 1986) en Mojave Moon (Kevin Dowling, 1996). Als producent ook betrokken bij films als Le moine/The Monk (Ado Kyrou, 1972), To Kill the King (George McGowan, 1974) en Overnight (Valerie Breiman, 2012). Richtte in 1998 met Michael Douglas de American Entertainment Holding Company (AEHC) op, die op basis van de catalogus van de American Play Company (sinds 1889) handelde in rechten op toneelstukken. De onderneming eindigde in een rechtszaak tegen Douglas, die geschikt werd. Als kunstverzamelaar was Zuker vooral succesvol met werk van Jean-Michel Basquiat; hij kocht diens Hannibal in 1983 voor $3200, het werd in 2016 in Londen geveild voor 10,6 miljoen pond.